اهمیت آب در پرورش گوساله

۱ دقیقه خواندن
اهمیت آب

 دسترسی به آب تمیز  و  تازه برای رشد شکمبه در گوساله ضروری است. اگر گوساله ای در هفته های اول رشد خود خوراک خشک کافی دریافت نکند شیرگیری به تاخیر می افتد. باکتری های شکمبه برای تخمیر استارتر و غلات جیره و تولیدVFA در شکمبه نیازمند سوبسترای آبی هستند. بدون وجود آب کافی توسعه شکمبه به کندی انجام میگیرد. متاسفانه بسیاری از پرورش دهندگان در سراسر دنیا به اندازه کافی آب در اختیار گوساله ها قرار نمی دهند. این پرورشدهندگان از ۴ هفتگی یا بیشتر آب را به صورت آزاد در اختیار گوساله قرار میدهند. شیر و یا جایگزین شیر را نمی توان جایگزین آب نمود. به این دلیل شیر یا جایگزین بوسیله ناودان مری از شکمبه–نگاری عبور کرده و وارد شیردان می شود. این کانال تا ۱۲ هفتگی فعال است بنابراین لازم است از سه روزگی آب تازه و تمیز در اختیار گوساله قرار داد.

[read more="ادامه مطلب" less="کاهش متن"]

بالانس آب

بالانس آب در شرایط طبیعی به دقت توسط کلیه انجام می شود. با این حال ،وقتی گوساله دچار اسهال می شود، اتلاف آب مورد نیاز از بدن به صورت قابل توجهی افزایش می یابد. با این موضوع به علت دفع آب در روده بزرگ است که معمولا چندین برابر حجم کل پلاسمای حیوان است. اگر بازجذب این آب ضعیف باشد،مدفوع بسیار آبکی خواهد بود و حیوان دچار دهیدراسیون می شود(آّب بدن خود را از دست می دهد). وقتی ۱۰ درصد آب بدن از دست برود،حیوان بی اشتها و اغلب بیهوش می گردد. گوساله هایی که تا ۱۴ درصد آب مورد نیاز بدن خود را از دست بدهند،معمولا تلف می شوند. در اختیار قرار دادن آب بسیار ساده است و بلافاصله اثرگذار خواهد بود.

اما در فصل زمستان این موضوع می تواند در مناطق سردسیر سخت باشد ولی اهمیت زیادی دارد. چرا که این امکان را فراهم می کند تا گوساله زودتر بتواند خوراک خشک مصرف کند و میزان انرژی و پروتیین بیشتری از استارتر و علوفه دریافت نماید. برخی پرورش دهندگان با وجود مصرف آب گرم یک ساعت بعد از تغذیه صبح و بعدازظهر و در شب نتایج بهتری مشاهده کرده اند. برخی گاوداران عقیده دارند: نگران مسایل کوچک نباشید. اما وقتی مسئله مربوط به گوساله باشد می توانند به معنی تفاوت های بزرگ در عملکرد و سلامت گوساله باشند. موضوع آزمایشی که در دانشگاه یوتا در سال ۲۰۰۶ انجام شد، نشان می دهد علاوه بر رشد،افزایش وزن در گوساله هایی که سطل آنها به صورت روزانه تمیز می شد،دیده می شود. بنابراین مسائل ساده می توانند تفاوت بزرگی در مدیریت گوساله ایجاد کنند.

[/read]